Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

groot probleem

  • Albert van Huissteden

    Deze twee foto's geven jullie een idee van het probleem dat ik heb.

    Hier is het verhaal.zes dagen terug alles normaal, had ook nog een spawning in de vijver van de vissen die in October niet gespawned hadden. Het water was trouble voor twee dagen en is nou weer helder. De koi begonnen in een groep bij elkaar op de bodem te liggen, maar kwamen nog omhoog om te eten. de laatste twee dagen niet meer, als ik er bij kom dan beginnen ze langzaam een voor een weg te zwemmen maar gaan ergens anders weer ligen.

    Natuurlijk alles nagekeken. Ph 7.2 watertemp. 24 Nitrite nil ,ammonia nil. filter schoongemaakt ,maar er kwam niet veel vuil uit. Ik heb rondghebeld bij meer ervaren clubmembers, suggestie wat is de nitrate?, dat wist ik niet. Test kit gekocht Nitrate is 40, volgens de chart 40 en onder is normaal. Oxigen ,test kit gekocht, getest , dissolved oxigen normaal voor de temperatuur van het water. Watercirculatie laat wat te wensen over, dus extra pomp to push het water rond.

    Nou het antwoord is misschien een waterchange, Dat is een ander probleem, omdat mijn vijver zo groot is., 105000 liter, moet ik op zijn minst 25000 liter verversen. Ten eerste hebben we water restricties hier, en ten tweede het water dat ik teste uit de kraan, laat ook te wensen over zover als nitrate aan gaat, Heeft iemand dit probleem gehad?, en na mijn lange verhaal gelezen te hebben ,Hebben jullie wat advies?? Ten einde raad en bezorgd, Albert

  • Hennie

    Albert, heb je veel/weinig water gewissld?

    Wat was de temperatuur van wisselen?

    Wat is er verder gebeurd in de directe omgeving van koi behalve je schoonmaak beurt filter ?

  • Cobra

    Albert,

    Het is van ene op andere moment.

    Is de temperatuur ook stuk kouder dan eerst bij jullie??

    Wat is er gebeurd in tussentijd in of bij je vijver??

    Mogelijk is er iets in contact gekomen met je water. Bijv. Chemicalie / verf van hekje of vlonder of tuinhuis ofwel takken van een struik bij snoeiwerk of iets dergelijks.

    Verder zou ik ondanks de metingen toch veel lucht inbrengen, desnoods met die pomp die je er nu bij hebt en venturi erop.

    Mogelijk is toch ook na de spawning even het hele spul van slag nog.

    Eigenlijk is in eerste dus van mijn kant, denk goed na of je mogelijk iets over het hoofd ziet of niet in verband heb gebracht nog. Heb je Uv's erop en toen water trouble was aldoor aangezet en voorheen niet of minder??

    m.v.g.

    Hans

  • Cobra

    Hallo Albert,

    effe toeval:

    Nog even ter aanvulling, lees net in de krant over een extreme hittegolf bij jullie, ergste sinds tijden( men noemt ergste sinds iets van 1855), klopt dit.

    Ik raad dus toch aan zuurstof/lucht toevoer te verhogen Albert extra luchtpomp(en) en die extra vijverpomp hier eventueel ook voor te gebruiken met venturi.

    Wat is de temp van je water overigens??

    groet,

    Hans

  • Albert van Huissteden

    Bedankt voor de spoedige reacties Hennie en Cobra Zoals ik in mijn bericht al schreef , ik heb nog geen water gewisseld omdat de reading van de nitrate in dat water hoger was dan dat in de vijver. de temp van het water is 24 graden, en die hittegolf is in het Zuiden rond Adelade.Hier is de temp tussen de 28 en 32 graden, dat is normaal voor deze tijd.

    Mijn vijver lig wel veertig meter van mijn buurman zijn schutting, dus daarvandaan kan niets in de vijver. zelf heb ik wel aan mijn theehuis gewerkt, maar daar is niets van in de vijver gekomen.

    Het is hier nou 8.11 am, 1-2-09 en de vissen liggen nog stil .

    Een afstrijkje maken van de ziekste vis? ze liggen allemaal hetzelfde, en dat heeft toch geen zin , want er zijn hier geen koidokters die er naar kunnen kijken .

    Ik heb een 100 ltr airpomp in mijn filter, en twee 60 ltr pump in de vijver, Ik kan de vissen haast niet zien van de beweging in het water. Regards Albert

  • Albert van Huissteden

    nog iets dat ik zag, al de koi onder 150 mm schijnen geen last te hebben en zwemmen en eten als normaal. Mijn carbonate hardness is een beetje aan de lage kant, hoe kan je dat omhoog brengen zonder je ph door het dak te laten vliegen? Regards Albert

  • Ryan

    Albert,

    dan lijkt het toch iets met zuurstof te maken te hebben, de grote vissen hebben daar het eerste last van. Maar de vissen zouden dan juist aan het oppervlak naar lucht moeten gaan happen. Jullie hebben geen reigers o.id. daar waardoor de vissen een paar dagen van slag kunnen zijn. Wanneer hier een reiger in de buurt van de vijver is geweest gaan de vissen bij mij ook vaak een paar dagen op de bodem liggen.

    Succes,

    ryan

  • Hennie

    Ja,

    Albert, ik zou nu niet met middelen gaan mengen.

    Ik denk dat je een paar dikke luchtpompen erbij moet plaatsen en wel volop.

    Daarnaast is eenaantal kleine waterwissles een must denk ik.

    Succes, en sterkte met je besluit.

  • Marcel van Es

    Met die tempraturen heb je echt heel veel zuurstof nodig.

    En inderdaad water wisselen 10 % van 105000 liter = 10500 liter ik weet dat dat voor jouw dan ook 2 dagen in beslag neemt voor je waterwissel.

    Heb je toevallig ook een verdeler op je luchtpomp Albert dan kun je hier en daar wat van die luchtbollen in je pond doen, = beter dan 1 luchtbol.

  • MikeV

    Hallo Albert.

    Je e-mail klopt niet of werkt niet?